Tal 3 i Retorikkursen - En argumentation

Get fit or die trying. Är något som jag alltid motiverar mig själv med när jag ska till gymmet. Jag har under hel min tonårstid levt med diversse ätstörningar – jag har svultit mig själv, jag har hetsätit och jag har tränat 3 ggr om dagen. Ni fattar. Jag var så rädd för att bli stor och klumpig. Tills jag en dag såg en tjej på gymmet, ca 25 år, med den snyggaste kropp jag sett – full av muskler.


Många tror, liksom jag gjorde då, att styrketräning för kvinnor är samma sak som styrketräning för män – att dem kommer få stora, klumpiga lår och jättebreda axlar.


MEN


Att styrketräna är den mest effektiva träningsformen som finns, oavsett om man vill gå ner i vikt eller bara bli hälsosam.


Majoriteten av dem tjejer som faktiskt styrketränar kommer snarare att gå ner i vikt än att gå upp, eftersom att muskler bränner fett och ju mer muskelmassa man har på sin kropp, desto mer kommer man att förbränna. Simple as that.


Forskning visar dessutom att en kvinna kan lägga på sig upp till 30 % mer muskelmassa än vad genomsnittliga kvinnor har, och ändå se smalare och fastare ut än innan.


Kvinnor
producerar dessutom 1/10 av det testosteron som män gör, vilket är en hormon som styr vår muskeltillväxt.


Det betyder att även om en tjej kör hård styrketräning flera gånger i veckan, äter rätt och har grym disciplin så kommer väldigt få av dessa tjejer att bli muskulösa så länge de inte viger sina liv åt träningen.


Jag har sett så många tjejer på gymmet som dag efter dag står och nöter på crosstrainern eller löpbandet och det enda resultat jag ser är att dem för varje vecka som går ser mer slitna ut och tillslut försvinner därifrån.


Man får inga resultat genom att halvhjärtat köra enbart kondition. Kondition förbränner kortsiktligt, muskler förbränner långsiktigt.


Så sanningen är den att om kvinnor med lite disciplin styrketränar och äter mer protein än kolhydrater, vilket är musklernas byggsten, så kommer dem att slipa sina kvinnliga former till något i världsklass. Vår mage, våra höfter och våra lår kommer med styrketräning bara att fastare och mer kvinnliga ut. Ingenting annat.


Kärlek

Kärlek:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0