Get fit or die trying

Jag kommer ihåg hur jobbigt jag tyckte att det här med maten var när jag började träna så hårt som jag gör. Det tog ganska lång tid innan jag förstod hur viktigt det faktiskt är att äta rätt om man ska orka träna mycket, framförallt om man styrketränar och vill bygga muskler. För att musklerna ska växa behöver dom proteiner och för att kroppen ska fungera behöver den fett. Vi måste få i oss tillräckligt av dessa två byggstenar för att överleva, men det finns inget som säger att vi måste få i oss kolhydrater. En människa skulle kunna leva frisk ett helt liv utan en enda kolhydrat. Det är rätt sjukt egentligen.

Jag började med att utesluta kolhydrater (pasta, ris, potatis, bröd, flingor...) ur min kost för ungefär ett år sen eftersom jag ville gå ner lite i vikt och framhäva mina muskler mer och nu när jag nått min målvikt vill jag inte gå ner mer, men jag tänker inte börja äta kolhydrater för det. De ända kolhydrater jag äter är från frukt och om jag äter godis eller glass eller super ibland. Haha. Det enda som händer när man får i sig det är att blodsockret blir högt och man blir trött efter ett tag. Min kropp har vant sig vid att inte få så mycket kolhydrater och jag har aldrig mått så bra som nu. Dessutom blir man mättare på protein och fett.

Det jag ville komma fram till är att om man inte tränar så ska man äta 1 g protein/kg kroppsvikt  och om man tränar hårt ska man äta 1,5-2 g protein/kg kroppsvikt och min nya app som visar hur mycket man fått i sig av allt man ätit visar att jag redan ätit 100 g protein idag. Haha I'm good!

Såhär kan en vanlig dag för mig se ut:

05.45 → Frukost: 2 ägg
06.30 → Träning (både styrka & cardio)
09.00 → Mellis 1: P-drink & ett äpple
11.00-12.00 → Lunch: omelett m keso & grönsaker eller kött/kyckling m. keso & grönsaker
15.00 → Mellis 2: Frukt & 100 g keso/kvarg
18.00 → Middag: Det mamma lagar, alltid utan pasta, potatis eller ris.
20.00-21.00 → Kvällis: Frukt & 100 g keso/kvarg

Brukar hamna på 1800-2000 kcal


Kärlek

Kärlek:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0