Först kommer käk och sedan moral

I fredags när jag skulle gå hem från skolan och gick förbi moskén här på söder stod det två tjejer med varsin bössa och samlade in pengar till Statsmissionen. Dom vet hur dom ska göra för handen (i alla fall min) åker automatiskt ner i fickan när man hör det där skrammelljudet bara sånna där bössor kan göra. Men när jag insåg att jag inte had några mynt på mig blev jag fakiskt glad, för jag kom att tänka på vilka de samlade in pengar åt. Hade det varit Unicef eller Rädda Barnen hade det avrit något helt annat, men nu var det Stadsmissionen. Ge pengar åt hemlösa. Nu ska jag egentligen inte generallisera men är man inte hemlös av en anledning? Jag undrar hur många gånger jag skrivit om det här i skolan men jag tycker inte att de som inte kämpar har rätt att få något av någon annan. En del av pengarna de får kanske går till barn och pengar, det är väl bra kanske. Och vissa kanske till och med lyckas ta sig tillbaka med hjälp av donationer. Men jag skulle aldrig i mitt liv skänka pengar till Stadsmissionen.



I alla fall inte när man vistas på Söder hela dagarna och ser hur hemslösa sitter utanför Systemet med varsin ölbruk och en plunta och busvisslar och skriker när man går förbi. Jag har heller ingen sympati för de som tigger på tunnelbanan för de kan knappast tjäna något på det de gör och då finns det ingen anledning att tigga. För de verkar ju knappast desperata. Bara satt ni vet..


Kärlek
Postat av: Slaytanic

Du lägger fram ett ganska bra argument...men en fråga...

Hur hamnade den här hemsidan bland mina favoriter (den får stanna där, men ändå liksom) :P

2008-12-01 @ 16:43:15

Kärlek:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0